PRVÁ SLOVENSKÁ DIVADELNÁ DOMÉNA
| DIVADELNÉ PROGRAMY | NOVINKY | DIVADELNÉ PODUJATIA | DIVADLÁ NA SLOVENSKU | DIVADELNÁ LITERATÚRA | UDALOSTI | JUBILEÁ | DIVADELNÉ ČASOPISY | OCHOTNÍCKA SCÉNA | WEB ADRESY | DIVADELNÁ NITRA | DIVADLO V ČECHÁCH |
| HOME PAGE | NetHovory | SCENA.CZ | TEATRO.SK |

DIVADELNÁ DOSKY 2013 OTVORILI FESTIVAL V NITRE

      Medzinárodný festival Divadelná Nitra 2013 otvorila originálna francúzska inscenácia Suita č. 1 „ABC“ pre 22 účinkujúcich a dirigenta projektu Encyklopédia reči. K jedenástim členom francúzskeho hereckého súboru sa pripojili jedenásti účinkujúci zo Slovenska, aby spoločne zdvihli oponu ďalšieho ročníka najväčšieho divadelného festivalu u nás. Hlavný festivalový program tvorí 19 predstavení 13 divadelných súborov z Českej republiky, Chorvátska, Francúzska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rumunska, Slovinska a Slovenskej republiky. Okrem toho počas šiestich dní je pre divákov pripravených ďalších viac ako 70 divadelných, filmových, výtvarných či hudobných podujatí v sprievodnom programe. Mottom 22. ročníka Divadelnej Nitry je otázka Očistení? “V programe nájdeme očistenie reči od zmyslu slov, interpretácie divadelnej hry od tradičných postupov a klišé, osudov ľudí od nánosov účelových politických lží, mena a povesti hrdinov jednotlivých diel od obvinení a krívd,“ uviedla pre média Darina Kárová, riaditeľka medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. ”Ponúkneme produkcie, ktoré prinášajú nový pohľad na veľké tragédie, ale aj na spôsob očisty v netragickom type divadla. Hľadáme silné témy, nové vízie, iné cesty, ako ukázať neprebádané,“ dodala.

      Prvý festivalový deň uzatvorilo tradičné vyhlásenie divadelných ocenení za tvorivé činy v sezóne 2012/2013. Anketu DOSKY vyhlasuje Asociácia súčasného divadla a Asociácia Divadelná Nitra od roku 1996. Dosky môžu byť udelené za tvorivé činy v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku, a to vo všetkých žánroch – činoherné divadlo, opera, muzikál, bábkové divadlo, balet i súčasný tanec. Ceny v podobe drevenej dosky so strieborným štítkom sa udeľujú bez ohľadu na štátnu príslušnosť tvorcov za umelecký výkon, ktorý mal premiéru v divadlách na území Slovenska v predchádzajúcej sezóne. Osemnásty ročník ankety sa zapíše do histórie okrem iného tým, že ho po prvý raz vysielala v priamom prenose Slovenská televízia. O jeho víťazoch v jednotlivých kategóriách rozhodlo 26 divadelných kritikov, teoretikov a publicistov.

Najlepšia inscenácia sezóny 2012/2013
UNTITLED, koncept, réžia, peformerka: Sláva Daubnerová, Divadlo P.A.T., Bratislava

Najlepšia réžia sezóny 2011/2012
Linda Keprtová za réžiu opery Franceisa Poulenca Dialógy karmelitánok, Štátne divadlo Košice

Najlepší mužský herecký výkon sezóny
Daniel Heriban za postavu Janka Kráľa v inscenácii hry Doda Gombára a Róberta Mankoveckého www.narodnycintorin.sk, Slovenské komorné divadlo, Martin

Najlepší ženský herecký výkon sezóny
Anna Javorková za postavu Klytaiméstry v inscenácii Aischylovej hry Oresteia, Slovenské národné divadlo – Činohra, Bratislava

Najlepšia scénografia sezóny
David Jařab za scénografiu inscenácie hry Elfriedy Jelinek Rechnitz – Anjel skazy, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava

Najlepší kostým sezóny
Peter Čanecký za kostýmy k inscenácii, ktorá vznikla podľa románu F. M. Dostojevského Bratia Karamazovovci, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava

Najlepšia scénická hudba sezóny
Róbert Mankovecký, Daniel Heriban, Marek Geišberg za hudbu k inscenácii hry Doda Gombára a Róberta Mankoveckého www.narodnycintorin.sk, Slovenské komorné divadlo, Martin

Objav sezóny 2012/2013
Dominika Kavaschová za postavu Máše v inscenácii hry Anny Saavedry Fajčiarky a spasiteľky, Divadelná fakulta VŠMU, Bratislava

- r -
28.9.2013


DIVADELNÁ JESEŇ AJ S FESTIVALOM ČESKÉHO DIVADLA

      Tradičnou súčasťou jesene v bratislavskom Štúdiu L+S je FESTIVAL ČESKÉHO DIVADLA, ktorý tento rok oslavuje 20. výročie. Uskutoční sa od 4. do 14. 11. 2013 a ponúkne reprezentatívnu vzorku súčasnej divadelnej scény z produkcie Divadla Járy Cimrmana, Studia Ypsilon, Komorní Fidlovačky, Divadla Kolowrat, Divadla na Jezerce, A Studia Rubín a MeetFactory. Vstupenky na predstavenia si diváci môžu začať kupovať už od 30. septembra v pokladni Štúdia L+S alebo prostredníctvom siete Ticketportal.

      Festival otvorí legendárne DIVADLO JÁRY CIMRMANA na čele so skvelým Zdeňkom Svěrákom. Tentoraz sa v Štúdiu L+S predstaví so svojou „klasikou“, hrou ZÁSKOK. K mnohým ťažkým stránkam Cimrmanovho života patrila chudoba. V jeho kočujúcej spoločnosti Lipany sa prejavila okrem iného aj fluktuáciou hercov. Pokiaľ išlo o odchod vopred dohodnutý, dala sa situácia zvládnuť. Ak k nemu došlo s krikom a tresnutím dverami krátko pred predstavením, prežil súbor a jeho principál krušné chvíle. Skúsenosti tohto druhu stoja v pozadí hry, ktorú divadlo uvedie na doskách Štúdia L+S počas dvoch večer po sebe.

      YOU HAPPY ME HAPPY – je názov hry pražskej MeetFactory, originálnej produkcie, o ktorú sa postarala skupina tvorcov patriacich k špičke súčasnej českej nezávislej scény. Inscenáciu podľa románu Michela Houllebecqa napísala Lucie Málková a rozpráva o túžbe po dotyku, nehe a blízkosti, za ktorú je jednoduchšie platiť, než ju hľadať. Slovenskému divákovi ju divadlo predstaví 6. 11. 2013.

      S komédiou Petra Kolečka ZAKÁZANÉ UVOLNĚNÍ zavíta (8. 11. 2013) do Bratislavy pražské divadlo - A Studio Rubín. V trpkej komédii sa stretnú tri mladé ženy v jednom čase a priestore, aby nemilosrdne rozobrali svoje životy, vzťahy a predovšetkým mužov. Tri skúsenosti, tri príbehy, tri pohľady na svet a jedno dramatické vyústenie. „Myslíš si, že keď som už vydatá, nemám zmysel pre humor?“ Únos nevesty... hokejistická krčma... búrka... práve prebieha semifinále majstrovstiev sveta v hokeji... Bar plný alkoholu, jukebox plný songov a ženích nechodí a nechodí ... Ako to dopadne?

      Aj nasledujúci večer sa bude niesť v duchu komédie. Na rozdiel od predchádzajúceho večera v podaní troch žien, bude tentoraz o štyroch remeselníkoch. Tí sú šťastní iba ak niečo ukradnú... A štvorica kumpánov má vydláždiť verejné záchody a umyváreň. Komédiu PRÁSKNI DO BOT uvedie na doskách Štúdia L+S Divadlo na Jezerce. „Je to pravdivý, veľmi zábavný a pritom aj vážny a dojemný príbeh. Mne sa už, úprimne povedané, páči máločo. A tento kus sa mi páčil hneď a veľmi,“ hovorí režisér Jan Hřebejk. „Hrdinovia hry sú presvedčení, že k šťastiu sa môžu dopracovať iba vtedy, ak niečo ukradnú. To sa nám zdalo natoľko české, že sme hru preniesli z írskeho Belfastu do súčasnej pražskej reality,“ dodáva Jan Hrušinský.

      Lenka Lagronová patrí medzi najvýznamnejšie žijúce české dramatičky. S jej hrou Z PRACHU HVĚZD príde na scénu Stavovské divadlo ND – Divadlo Kolowrat a skvelá herečka Jana Preisová. Tri starnúce sestry žijú s matkou v opustenom dome a márnia čas rozhovormi o snoch, dávnych láskach a hlavne o vesmíre a mimozemských civilizáciách. Až raz zazvoní nový sused s misou chlebíčkov…Inscenácia je typickou ukážkou Lagronovej mierne cynického zmyslu pre humor v excelentnom podaní výborných hercov.

      Trio výborných českých herečiek - Eliška Balzerová, Iva Pazderková, Marie Doležalová – spoločne účinkuje v hre TŘI HOLKY JAKO KVĚT, ktorú na doskách Štúdia L+S uvedie divadlo Komorní Fidlovačka. V autorskom debute írskej dramatičky sa vzájomne prelínajú bravúrne napísané monológy žien troch generácií. V roku 2009 získala cenu za najlepšiu hru roka doma v Írsku, dnes patrí k celosvetovým hitom.

      Záverečné predstavenie 20. ročníka Festivalu českého divadla patriť divadlu Studio Ypsilon a jeho hre ŠKAREDÁ STŘEDA aneb TETA Z HALIFAXU. Bláznivá komédia o absurdnostiach dnešného života a aktuálny úspešný titul je trochu aj pripomienkou päťdesiateho výročia tohto divadla a diváci sa môžu okrem iného tešiť na skvelých hercov, akými sú Martin Dejdar či Jiří Lábus.

,,Všetky predstavenia festivalu sú nielen veľmi kvalitné, ale na svojich domácich scénach aj veľmi úspešné. Verím, že zaujmú aj našich divákov, bez ohľadu na žáner a pôvod vzniku,“ hovorí výkonný riaditeľ Štúdia L+S Pavol Danišovič.

Festival bude už tradične sprevádzať výstava, tento raz pôjde o výber z kresieb dvoch autorov Vladimíra Jiránka a Fedora Vica s názvom PRED a (dvadsať rokov) PO. Obaja karikaturisti pred rozdelením československej republiky publikovali v denníku LIDOVÉ NOVINY. Výstava ponúkne ich reflexie na dianie v samostatných republikách. Výstavu pripravilo Štúdio L+S v spolupráci s Českým centrom. 20.ročník Festivalu českého divadla sa koná pod záštitou Veľvyslanectva Českej republiky na Slovensku a je realizovaný s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Ministerstva kultúry Českej republiky.


-zc-
29.9.2013


BÁBKOVÁ ŽILINA 2013

Mesto Žilina sa už po štvrtý krát stane hlavným mestom slovenských bábkarov. V dňoch 18. – 20. septembra 2013 sa totiž uskutoční ďalší ročník festivalu Bábková Žilina.

      Festival Bábková Žilina si každým ročníkom získava nových priaznivcov a záujem o toto podujatie rastie nielen u Žilinčanov. Milovníci bábkového divadla sa i tento rok môžu tešiť na bohatý program venovaný deťom aj dospelým. Tri festivalové dni sú naplnené divadelnými predstaveniami, hudobnými koncertmi a pouličnými vystúpeniami. Celý festival otvorí už tradičný pochod bábkarov centrom Žiliny.
      Slávnosti bábkarov sa opäť zúčastnia všetky profesionálne bábkové divadlá zo Slovenska (Bratislavské bábkové divadlo, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Bábkové divadlo Žilina, Bábkové divadlo na Rázcestí z Banskej Bystrice, Bábkové divadlo Košice) a divadelné súbory, ktoré sa venujú bábkovému divadlu a tvorbe pre deti a mládež.
      Na festivale sa okrem iných predstaví aj divadlo PIKI s inscenáciou Pes (Prí)tulák a vynikajúci slovenský bábkar Ivan Martinka s monodrámou Bartimejove pašie. Návštevníci festivalu uvidia aj najlepšie produkcie študentov bábkarskej tvorby z VŠMU. Pestrý program zaručene obohatí aj predstavenie Back tu Bullerbyn v podaní divadla Sportniki. Mnohých určite poteší vystúpenie skvelého slovinského bábkara Matiju Solce a jeho divadla Matita. Domáci súbor zo Žiliny ponúkne divákom rozprávkovú veselohru s názvom Najlepšia rozprávka o Červenej čiapočke a úspešné pouličné divadlo v réžií Jakuba Nvotu Kata dcéra kata.
      Bábkové divadlo Žilina vstupuje v nasledujúcich mesiacoch do pripravovanej rekonštrukcie, preto pri organizácii festivalu nadviazalo spoluprácu so Stanicou - Záriečie a Mestským divadlom Žilina. Znamená to, že festivalové aktivity sa rozšíria aj do priestorov týchto kultúrnych inštitúcií a život festivalu tak neustane. Naopak, rozrastie sa aj do žilinských ulíc a milovníci bábkového divadla tak budú môcť dianie festivalu sledovať i na žilinských námestiach.

- je -
17.9.2013


O SEZÓNE 2013/2014 V SLOVENSKÝCH DIVADLÁCH

Bratislavské Štúdio L+S vstupuje do 31. divadelnej sezóny s ambíciou rozvíjať dramaturgiu, ktorá je mu vlastná - podporovať autorské divadlo, uvádzať atraktívne zahraničné tituly a venovať sa originálnej hudobnej produkcii.

V súčasnosti je v repertoári divadla trinásť hier, ktoré patria k osvedčeným titulom. Z vlaňajších noviniek napríklad s úspechom boduje hra Evy Borušovičovej: 69 vecí lepších než sex, ktorá mala premiéru v apríli 2013. Mierne trpká komédia zo súčasnosti okrem iného ponúka rady čo s manželským stereotypom, neverou, príťažlivosťou iných mužov, krízami rodičovstva, lákadlami v podobe výpredajov, sezónnych depresií, úzkostných spomienok a dobre vychladeného bieleho v chladničke.

Aj počas 31. sezóny bude divadlo pokračovať v úspešnom hudobnom mesačníku Music a la carte s exkluzívnymi hosťami. Vždy raz za mesiac (v piatok) sa na pódiu Štúdia L+S stretnú vynikajúci umelci, ktorých spoločným menovateľom je schopnosť zaujať. Ide nielen o stretnutie hudobníkov, ale priestor dostávajú aj výtvarníci, spisovatelia, básnici, režiséri, herci, tanečníci, fotografi a ľudia, ktorých by ste tam možno nečakali. V pláne divadla sú ale aj samostatné koncerty originálnych umelcov. Tradičnou súčasťou jesene v Štúdiu L+S je Festival českého divadla, ktorý sa tento rok začína 4. novembra. Dvadsiaty ročník ponúkne reprezentatívnu vzorku súčasnej divadelnej scény z produkcie Divadla Járy Cimrmana, Studia Ypsilon, Komorní Fidlovačky, Divadla Kolowrat, Divadla na Jezerce, A Studia Rubín a MeetFactory. Záber je naozaj široký, od klasiky, cez súčasné svetové hity, po autorské experimenty nezávislej scény. ,,Všetky predstavenia festivalu sú nielen veľmi kvalitné, ale na svojich domácich scénach aj veľmi úspešné. Verím, že zaujmú aj našich divákov, bez ohľadu na žáner a pôvod vzniku,“ hovorí výkonný riaditeľ Štúdia L+S Pavol Danišovič.

Prvou autorskou premiérou 31. sezóny Štúdia L+S je hra mladej českej dvojice - Michaela Doleželová a Roman Vencl. Krimikomédia Ani za milión!, v hlavných úlohách s Kamilou Magálovou a Mariánom Geišbergom bude mať v réžii Jakuba Nvotu premiéru 20.septembra. A už 28. septembra s ňou divadlo vycestuje do Košíc.

Režisér Jakub Nvota je aj iniciátorom, autorom a režisérom ďalšieho pripravovaného projektu. Spomínam na Paríž bude originálne inscenované dielo postavené na piesňach Jara Filipa a textoch Milana Lasicu. Hudobným supervízorom je Oskar Rózsa.

Aj s treťou plánovanou premiérou je spojený Jakub Nvota. V tomto prípade ako autor dramatizácie novely Petra Ustinova Starec a Mr.Smith. Vtipný text, kde sa irónia strieda s múdrym nadhľadom už má aj svojich dvoch hlavných protagonistov. Režisér Juraj Nvota do hlavných postáv obsadil dvojicu - Marián Geišberg a Marek Geišberg.

Po veľmi dobrých ohlasoch bude i v tejto sezóne Štúdio L+S spolupracovať pri letnom festivale „Leto hereckých osobností“, ktoré organizuje pražské Studio Dva. Okrem toho pripravuje na letné prázdniny exkluzívnu sériu hudobných koncertov a predstavení, v ľahkom „letnom“ duchu.

- lč-
17.9.2013


KOMÉDIA ANI ZA MILIÓN! ODŠTARTUJE SEZÓNU V ŠTÚDIU L+S

      Očakávaná premiéra komédie Ani za milión!, ale aj večer so Zuzanou Kronerovou alias Shirley Valentine, či 69 vecí lepších než sex čakajú na priaznivcov Štúdia L+S hneď v úvode novej, v poradí 31. sezóny. Tá sa začne 10. septembra 2013 uvedením jednej z najnovších inscenácií divadla – trpkou komédiou 69 vecí lepších než sex. Pôvodná slovenská hra, ktorú napísala i režírovala Eva Borušovičová, ponúka rady čo s manželským stereotypom, neverou, príťažlivosťou iných mužov, krízami rodičovstva, lákadlami v podobe výpredajov, sezónnych depresií, úzkostných spomienok a dobre vychladeného bieleho v chladničke. Trpká komédia je okrem iného aj o akejsi rozdvojenosti v nás.

      Už 20. septembra sa priaznivci Štúdia L+S môžu tešiť na premiéru ďalšej bravúrnej komédie. Inscenáciu hry ANI ZA MILIÓN! autorskej dvojice Michaela Doleželová a Roman Vencel režijne pripravil Jakub Nvota. Do hlavných postáv obsadil Kamilu Magálovú a Mariána Geišberga. A čo má spoločné spustnutý strážca majáku s madam z najvyššej francúzskej spoločnosti? No predsa vôbec nič! Napriek tomu spolu strávia deň a noc na bohom zabudnutom mieste, bojujú o holý život, majú spoločné tajomstvo, ktoré navždy spojí ich životy. V tejto brilantnej detektívnej komédii je totižto všetko inak, než sa zdá a isté je len to, že za humornými situáciami sa ukrýva vrah…Inscenácia je na programe aj 21. a 22. septembra 2013.

      V septembri sa diváci môžu tešiť aj na skvelú monodrámu Shirley Valentine so Zuzanou Kronerovou v hlavnej úlohe. ,,Je to žena, ktorá ma na viac, než žije,“ povedala o svojej postave Shirley Valentine herečka Zuzana Kronerová v roku 2004, keď mala táto úspešná komédia svoju premiéru v pražskom Café Teatr Černá labuť. Štúdio L+S ju uvedie 26. septembra 2013.

      A nepochybne nezabudnuteľnou bude pre každého diváka aj inscenácia Prach alebo dvaja Maďari sa zbláznili, v ktorej excelujú Szidi Tobias a Attila Mokos. Autor György Spiró príbehom manželského páru, ktorý vyhrá hlavnú výhru v lote, reflektuje dobre známe spoločenské i intímne rodinné problémy. Hra sa odohráva v jednej kuchyni počas jedného popoludnia. S humorom a nadhľadom rieši však široké spoločenské problémy.

-zc-
5.9.2013


GENERAČNOSŤ V SLOVENSKOM DIVADLE

      Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov (ZSDKT) v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied pripravilo vedeckú konferenciu na tému Generačné premeny a podoby slovenského divadla (od 80. rokov 20. storočia po dnešok). Podujatie s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky sa uskutočnilo 18. júna 2012 v Malom kongresovom centre SAV na Štefánikovej 3 v Bratislave.
      Na viacerých vedeckých podujatiach, ktoré ZSDKT v uplynulých rokoch pripravilo, autori príspevkov položili otázku ako sa mení slovenské divadlo po roku 1989. Niekedy zaznela priamo, inokedy bola súčasťou zamýšľania sa nad inými fenoménmi divadla – hrdinom či divadelnou réžiou. Preto zameranie poslednej konferencie, tentoraz na tému generačných premien a podôb slovenského divadla nebolo vôbec náhodné. Jej koncepciu vypracovali Dagmar Podmaková a Nadežda Lidovská s cieľom zamyslieť sa nad tým, či na Slovensku na základe konkrétnej divadelnej tvorby možno hovoriť o generačných prejavoch divadelníkov v takom význame, aby vošli do dejín slovenského divadla.
      Pozvanie vystúpiť na tomto vedeckom podujatí prijali poprední predstavitelia slovenského teatrologického myslenia zo Slovenskej akadémie vied, Vysokej školy múzických umení a iných umenovedných pracovísk. Spoločne sa zamýšľali s mladšími kolegami nad tým, v ktorých oblastiach slovenského divadla sa môže tvorba divadelníkov označiť za generačný prejav s jasne čitateľným programom (témou, formou, cieľom). Kedy možno hovoriť o generačnej výpovedi a čím sa napríklad odlišuje len od náhodného programu jednej skupiny.
„Konferencia otvorila svojím spôsobom zanedbanú tému generačného pohybu v slovenskom divadelnom umení. Prednesené príspevky priniesli sériu originálnych reflexií, analýz a svedectiev, zachytávajúcich premeny divadelného myslenia a charakterizujúcich prínos a znaky jednotlivých pokolení nielen v scénickej praxi činoherného, bábkového a operného divadla, ale aj v teatrológii. Vystúpenia referujúcich vyvolali rozsiahlu, občas až búrlivú diskusiu, ktorá potvrdila potrebnosť skúmania a pomenovania generačných procesov v divadelnom umení. Ukázali sa možnosti ďalšieho rozvíjania témy a naliehavosť jej komplexnejšieho spracovania,“ zhodnotila prínos podujatia N. Lindovská.
      Materiály z konferencie sa nepochybne stanú významným príspevkom k mapovaniu dejín slovenskej kultúry a umenia v čase veľkej spoločenskej premeny na prelome tisícročí. Široká verejnosť sa bude môcť s príspevkami, ktoré na konferenciu odzneli, ako aj so spracovaným záznamom z diskusie, ktorá otvorila širšie otázky ako ponúkala téma pracovného stretnutia, zoznámiť prostredníctvom knižnej publikácie. Zborník, ktorý zakončí trojetapový projekt kolektívneho zamýšľania sa nad premenami a podobami slovenského divadla od 80 rokov po dnes cez objekt záujmu (hrdina), tvorcu jeho scénického zviditeľnenia sa (réžia) a výpovede (generačnosť), vyjde na konci roka 2012. Jeho vydavateľom je Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV.

- mag -
20.6.2012


24.Víkend atraktívneho divadla

Už 24.ročník medzinárodného divadelného festivalu spojeného s prezentáciou ďalších foriem súčasného umenia (hudba, film, výtvarné umenie) pripravujú jeho organizátori vo Zvolene. Hlavnou témou bude dekadencia, vzhľadom k okolnostiam doby v ktorej žijeme, v duchu ktorej sa tvorila aj dramaturgia. Festival sa uskutoční 15. - 18. 11. 2012.

Program:

15. 11. štvrtok
16,oo Banská Stanica Contemporary, vernisáž, Stará radnica vstup voľný
17,oo Divadlo na zábradlí, „Spací vady“ (hrá Jana Hubinská), Praha, DK ŽSR 12,- €
20,3o Garáž, Praha, koncert, DK ŽSR 8,- €

16. 11. piatok
10,oo DDS Zrkadlo pri ZUŠ J.L.Bellu, „Mačkin zabil Kočkina“, predstavenie pre školy, DK ŽSR
17,oo Mio-Mio, „Lesť rozmyslu“, Stanica Žilina-Záriečie, DK ŽSR 5,- €
20,oo SkRAT, „Delúzia“, Bratislava, DK ŽSR 7,- €
22,oo Korben Dallas, Bratislava, koncert, DK ŽSR 5,- €

17. 11. sobota
16,oo Bílé Divadlo, „Ty, který lyžuješ“, Ostrava, DK ŽSR 8,- €
17,3o „Dekadencia“ - diskusia s Ottom M. Urbanom (kurátor výstavy Decadence Now v Prahe a Moskve) a Milanom Žitným (novinár a bezpečnostný analytik), DK ŽSR 2,- €
19,3o GunaGU, „Pitbull“, Bratislava, DK ŽSR 8,- €
22,oo DekadentFabrik, koncert, Praha, DK ŽSR 7,- €

18. 11. nedeľa
16,oo Depresivní děti, „Zánik domu Usheru“, Praha, zámok 6,- €
18,oo Petr Váša, „Fyzické básnictvo“, zámok 7,- €
19,3o NICO - prezentácia platne z legendárneho tajného koncertu v Brne a koncert skupín DG 307, Praha a Urband, Brno, zámok 6,- €

Ďalšie informácie nájdete: www.vikendatraktivnehodivadla.sk
www.facebook.com/vikend.atraktivneho.divadla

/ r /
17.10.2012


RÉŽIA URČUJÚCI BOD DIVADLA

      Na slovenský knižný trh sa dostáva zborník Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 1989 (vydal Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV, 2012). Vznikol ako výsledok vedeckej konferencie s rovnakým názvom, ktorú zorganizovalo Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov s finančnou podporou MK SR a v spolupráci s UDFV SAV. Podujatie sa uskutočnilo v roku 2011 v Bratislave s cieľom pomenovať stav slovenskej divadelnej réžie po zásadných zmenách politicko-ekonomického modelu našej spoločnosti po roku 1989. Publikáciu tvorí 12 pohľadov teatrológov, divadelných historikov a kritikov (M. Blahynka, L. Čavojský, L. Dzadikova, E. Knopová, N. Lindovská, D. Podmaková, M. Polák, S. Šimková), ako aj tvorcov (scénograf a pedagóg J. Zavarský, režisér V. Kollár, dramaturgička M. Kičiňová a ďalší) na túto problematiku. Zaujímavé je sledovať názory odborníkov rôzneho veku na cesty, po ktorých prešla slovenská divadelná réžia za ostatných viac než dvadsať rokov.
      „V druhej dekáde 21. storočia divadlo ešte žije. Pritom už po vzniku televízie mu predpovedali zánik. Potešujúce je, že divadlo stále viac priťahuje mladých ľudí. Pasívne, ako prijímateľa umeleckého diela, ale aj aktívne. Ako jeho tvorcu, respektíve spolutvorcu, “ napísala do predslovu Dagmar Podmaková, zostavovateľka a spoluatorka konceptu zborníka. Publikácia hľadá odpoveď na viaceré otázky. Medzi iným aj na to, ako sa po roku 1989 zmenila divadelná réžia, čo by malo byť úlohou divadelnej diplomacie alebo čím chcú osloviť a zaujať režiséri divákov. Názory teatrológov, či sa réžii a režisérom darí viac v tzv. „kamenných“ divadlách alebo na alternatívnych scénach sa rôznia. Čo zostane po slovenskom divadle tejto doby? Hovoriť o procese rozvoja divadelného umenia (vrátane réžie), znamená hovoriť o istej pridanej hodnote, ktorú v danom čase pre spoločnosť a kultúrny kontext prináša. To je veľmi rozsiahla téma, ktorá sa nedala pokryť jednou konferenciou. Z toho dôvodu bude osožné, ak na tento prvý krok smerom k mapovaniu a reflexii tejto problematiky nadviažu ďalšie, lebo réžia je zrejme určujúcim bodom divadla.

- kd -
9.10.2012


DOSKY 2012

      Prvý deň medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2012 uzatvorilo vyhlásenie divadelných ocenení za tvorivé činy v sezóne 2011/2012. Anketu Dosky vyhlasuje Asociácia súčasného divadla a Asociácia Divadelná Nitra. Dosky môžu byť udelené za tvorivé činy v oblasti profesionálneho divadla na Slovensku, a to vo všetkých žánroch – činoherné divadlo, opera, muzikál, bábkové divadlo, balet i súčasný tanec. Dosky sa udeľujú bez ohľadu na štátnu príslušnosť tvorcov za umelecký výkon, ktorý mal premiéru v divadlách na území Slovenska v predchádzajúcej sezóne.

Najlepšia inscenácia sezóny 2011/2012
SEDEM DNÍ DO POHREBU, réžia Ľubomír Vajdička, Slovenské komorné divadlo Martin.
Literárne dielo Jána Roznera zdramatizoval Peter Pavlac. Témou inscenácie je smrť Roznerovej manželky, po roku 1968 zakázanej prekladateľky Zory Jesenskej a nasledujúcich sedem dní do jej pohrebu. Komentovanie sledu udalostí je nielen odrazom intímneho a súkromného sveta Roznera a Jesenskej, ale tiež sondou do spoločensko-politického kontextu nastupujúcej normalizácie 70-tych rokov 20. storočia.

Najlepšia réžia sezóny 2011/2012
Marián Amsler za inscenáciu Pohania, Slovenské národné divadlo – Činohra, Bratislava

Najlepší mužský herecký výkon sezóny
Dano Heriban za postavu Jána v inscenácii Sedem dní do pohrebu

Najlepší ženský herecký výkon sezóny
Božidara Turzonovová za postavu babičky Natálie v inscenácii Pohania (hru napísala mladá ukrajinská autorka Anna Jablonská – zahynula pri teroristickom útoku na letiskom v Moskve v roku 2011), Slovenské národné divadlo – Činohra, Bratislava

Najlepšiu scénografiu sezóny
Pavol Andraško za scénografiu inscenácie Stratiť ruku v Spokane, Slovenské národné divadlo - Činohra, Bratislava

Najlepší kostým sezóny
Marija Havran za kostýmy k projektu Slávy Daubnerovej Iluminárium, Divadlo P.A.T. Bratislava

Najlepšia hudba sezóny
Jozef Vlk za hudbu k tanečnej inscenácii Roso /3Balet, Balet Bratislava

Objav sezóny 2011/2012
Ivana Kubáčková za postavu Hanni v inscenácii Taká fajn baba ako ty, Mestské divadlo Žilina

- r -
21.9.2012


AKÝMI SME BOLI A BUDEME?
Divadelná Nitra 2012 podáva vážne témy atraktívnym spôsobom

      Šesť dní bude trvať 21. ročník medzinárodného festivalu Divadelná Nitra (21. – 26. 9. 2012), ktorého podtitul znie vina / nevina. Hlavný program nášho najvýznamnejšieho divadelného podujatia je zostavený z 13 inscenácií, ktoré uvedú súbory z Belgicka, Českej republiky, Maďarska, Nemecka, Poľska, Rumunska, Ruska, Slovinska, Veľkej Británie a Slovenska. O výnimočné umelecké zážitky sa divákom teda postarajú legendy svetového divadla, hviezdy európskej scény aj nováčikovia z desiatich krajín. Bohatý je tiež sprievodný program v uliciach Nitry, ktorý pozostáva zo 68 podujatí.

      Festival prináša na divadelné dosky spoločensko-politické témy Európy. „Divadlo dnes považujú ľudia za oddych či zábavu. My ho chápeme ako miesto, kde môže človek nazrieť do tém a problémov, ktorého ho bytostne zaujímajú a ktoré inde nenájde,“ vysvetlila riaditeľka Divadelnej Nitry Darina Kárová zameranie aktuálneho ročníka podujatia. „Inscenácie opisujú najrôznejšie životné situácie, neboja sa háklivých tém ako chudoba – morálna i materiálna, zobrazujú javy nenápadné aj nebezpečné. Tvorcovia nemajú strach stúpať na nášľapné míny v podobe politických aj súkromných tabu,“ dodala v jednej z tlačových správ.

      Festival začal tanečnou inscenáciou Otvorení všetkému. Temperamentnú tanečnú fresku o živote Rómov, ktorú bude mať možnosť vidieť aj publikum v Košiciach (23. 9. – Štátne divadlo Košice), vytvorila v Nemecku pôsobiaca argentínska choreografka Constanza Macras. Za ideou projektu stojí Goetheho inštitút, s ktorého podporou dielo vzniklo. Zaoberá sa rómskou otázkou v strednej Európe, ale neponúka jej žiadne definitívne vyriešenie. Dáva priestor samotným rómskym umelcom, aby na scéne premýšľali nad tým, čo sami chcú a očakávajú od svojho života.

      Otvorená politická provokácia sa dostane na nitrianske dosky v inscenácii Čím viac nás je, tým rýchlejšie dosiahneme cieľ slovinských tvorcov. Netradičným spôsobom ich dielo doplní úryvkom zo Shakespearovej drámy Romeo a Júlia naša herečka Zuzana Fialová.

      Provokatívnosťou, prekračovaním hraníc divadla a očakávaní publika sa vyznačujú aj práce Tima Etchellsa z Veľkej Británie. Do Nitry príde so súborom Forced Entertainment, ktorý uvedie inscenáciu Zajtrajšie večierky rozoberajúcu ľudské predstavy o budúcnosti. Toto vtipné a hravé divadlo čerpajúce z tradície stand-up commedy show popisuje a komentuje viac či menej možné verzie budúcnosti, ktorú však považuje iba za akýsi dôsledok súčasného sveta.

      Dráma, komédia, tanec, hudba, video či dokumentárne divadlo je súčasťou programu. Vážne posolstvá v podobe tanca vysiela k divákom belgická inscenácia Bude to len horšie a horšie, priateľu. Inscenáciami doplnenými hudbou zase budú napríklad poľská produkcia III Fúrie (zahrá si v nej punková kapela) alebo maďarská čierna groteska Anamnéza (obohatená o rockový koncert).

      Praktiky tajných služieb, zlyhania jednotlivcov i spoločnosti, príbehy o tyranii moci a skutočné ľudské svedectvá o živote v komunizme má priniesť viacročný projekt Asociácie Divadelná Nitra Paralely života – 20. storočie očami tajnej polície. Umelci zo šiestich krajín tento rok predstavia prvé námety a príbehy, z ktorých na ďalší festivalový ročník pripravia a naštudujú divadelné inscenácie.
      „Našou ambíciou je upozorniť na verejné aj osobné vyrovnávanie sa s minulosťou, na praktiky tajných polícií komunistických vlád a ich odzrkadľovanie sa v privátnych životoch ľudí, na spôsoby, akými spoločnosť v jednotlivých krajinách pristúpila k pochopeniu nedávnej histórie a aj na rozdiely medzi tým, ako si na minulosť spomína človek, ktorý danú udalosť prežil, a ako je zaznamená v archívoch,“ povedal o projekte Ján Šimko.

      S témou korešponduje aj inscenácia X milimetrov z Y kilometrov o komunistickou útlaku v Rumunsku zaradená do hlavného programu tohto ročníka festivalu. Ústrednou postavou inscenácie je spisovateľ a novinár Dorin Tudoran. Na jeho príbehu je ukázané ako rumunská tajná služba vytvárala fiktívne príbehy o sledovaných osobách a aké metódy nátlaku používala. V podobnom duchu vznikla ruská inscenácia Dvaja v tvojom dome o bieloruskom básnikovi, disidentovi a opozičnom prezidentskom kandidátovi Vladimírovi Nekľajevovi.

      Z domácich divadiel sa na Divadelnej Nitre 2012 predstaví Slovenské komorné divadlo Martin s inscenáciou Sedem dní do pohrebu. Divadlo Aréna z Bratislavy príde s inscenáciou Kukura (ostrá kritika vzťahu našej spoločnosti ku kultúre) a Divadlo Pôtoň z Bátoviec vstúpi do medzinárodného dialógu so Psotou, brutálnym príbehom o úpadku bežnej slovenskej rodiny.

/kd/
20.9.2012


GENERAČNÉ PREMENY A PODOBY SLOVENSKÉHO DIVADLA

      Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov (ZSDKT) v spolupráci s Ústavom divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied pripravilo vedeckú konferenciu na tému Generačné premeny a podoby slovenského divadla (od 80. rokov 20. storočia po dnešok). Podujatie s finančnou podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky sa uskutoční 18. júna 2012 v Malom kongresovom centre SAV na Štefánikovej 3 v Bratislave.
      Cieľom konferencie je zmapovanie generačného pohybu v panoráme slovenského divadla od 80. rokov minulého storočia po súčasnosť. Príspevky oslovených autorov budú dokumentovať a analyzovať generačne spriaznené inscenačné tímy naprieč inscenačnými zložkami a divadelnými zoskupeniami na Slovensku. Dotknú sa aj dopadu generačného pohybu na súčasnú divadelnú situáciu, otázky formovania generačnej výpovede tímov, hľadania divadelného jazyka, artikulácie témy, medzigeneračného dialógu, súčasných podôb novátorstva, vzťahu k využívaniu nových technológií. Okrúhly stôl v rámci konferencie ponúka otvorený priestor pre aktívny dialóg všetkým účastníkom konferencie (vystupujúcim aj hosťom).
      Pozvanie vystúpiť na tomto vedeckom fóre prijali poprední predstavitelia slovenského teatrologického myslenia. Široká verejnosť sa bude môcť s ich príspevkami, ako aj so záznamom z diskusie či výmeny názorov zoznámiť prostredníctvom knižného výstupu vo forme zborníka v elektronickej podobe.
      „Téma tejto konferencie nadväzuje sčasti na riešenie grantu o fenoméne generačnosti v slovenskom divadle 2. polovice 20. storočia,“ povedala o podujatí PhDr. Dagmar Podmaková, CSc., riaditeľka Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV a jedna z vedeckých tajomníčok konferencie.

      Program

PhDr. Andrej Maťašík, PhD. (Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV)
Artikulácia etických problémov doby v medzigeneračnom dialógu v slovenskom divadle v 80. rokoch

PhDr. Dagmar Podmaková, CSc. (Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV)
(Medzi)generačné prejavy včera a dnes – program alebo náhoda?

prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc. (Divadelná fakulta VŠMU)
Generačné premeny v teórii a kritike: hľadanie súvislostí a tendencií

prof. PhDr. Miloš Mistrík, DrSc. (Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV) Naše divadlo v niektorých medzinárodných inšpiráciách prof. PhDr. Zuzana Bakošová-Hlavenková, CSc. (Divadelná fakulta VŠMU)
Večné Čajky a tí druhí...

doc. PhDr. Nadežda Lindovská, PhD. (Divadelná fakulta VŠMU)
K otázke ženskej divadelnej réžie

prof. PhDr. Dagmar Inštitorisová, PhD. (Ústav literárnej a umeleckej komunikácie FF UKF Nitra)
Autorské stratégie nových poetík

PhDr. Elena Knopová, PhD. (Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV)
Dezorzovo lútkove divadlo – nová generácia ne-tradičných bábkarov?

Mgr. Art. Barbora Zamišková, ArtD. (Bábkové divadlo Žilina)
Premeny bábkového divadla na Slovensku

Mgr. Michaela Mojžišová, PhD. (Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV)
Kriškovi žiaci. Generačná kontinuita slovenského operného divadla

PhDr. Oleg Dlouhý (Divadelný ústav Bratislava)
Muzikál – komercia verzus umenie


- r -
11.6.2012